Прочетен: 531 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 03.09.2018 16:17
Бедата на човека е в това, че той постоянно бърза, но бърза суетно, безплодно. Човек преобръща планини с енергията си, въздига и разрушава цели градове за много кратки срокове. Но ако се взрем в неговата енергия и погледнем нейните последствия, ще видим, че тя не увеличава доброто в света. А което не увеличава доброто, то е безплодно. Дори унищожението на злото е безплодно, ако това унищожение не е проява на добро-то и не носи плодове на добро.
Животът на хората в света стана много припрян и става все по-припрян; всички тичат, всички се страхуват, че за някъде ще закъснеят, че някого ще изпуснат, че нещо ще пропуснат, че нещо няма да свършат. Хвърчат машини по въздуха, водата и земята, но не носят щастие на човечеството; напротив, разрушават все още останалото на земята благополучие.
В света е нахлула дяволската припряност, прибързаност. Тайната на тази прибързаност и припряност ни открива Словото Божие в 12-а глава на Апокалипсиса (Откровението): „И чух на небето висок глас да говори: сега настана спасението и силата и царството на нашия Бог и властта на Неговия престол, понеже е свален клеветникът на братята ни, който ги клеветеше пред нашия Бог денем и нощем. Те го победиха с кръвта на Агнеца и със словото на своето свидетелство, и не милееха за душата си дори до смърт. Затова веселете се, небеса, и вие, които обитавате в тях! Горко вам, които населявате земята и морето, защото дяволът е слязъл при вас с голям гняв, като знае, че му остава малко време“ (Откр. 12: 10-12).
Чувате ли: на земята и на морето дяволът е слязъл с огромна ярост, като знае, че му остава малко време. Ето откъде е този неудържим, все по-ускоряващ се кръговрат на нещата и дори понятията в света, ето откъде е всеобщата припряност и в техниката, и в живота — все по-неудържимо е бягането на хората и народите.
На царството на сатаната скоро ще му дойде краят. Ето причината за веселието на небето и на онези хора на земята, които живеят с небесното. Обречено, предчувстващо своята гибел, злото се мята в света, възбужда човечеството, раздува себе си до краен предел и кара хората, които не са положили на челото и на сърцето си кръстния печат на Агнеца Божий, неудържимо да се стремят все напред и да ускоряват тичането на живота си. Злото знае, че единствено в този безсмислен кръговрат на хора и народи то може да разчита да присъедини към гибелта си още част от човечеството. Затормозените, тичащи на някъде хора не са способни да мислят и разсъждават за великите и вечни истини, за постигането на които е необходима макар и минута на божествено мълчание в сърцата, макар и миг свята тишина.
Техниката отдавна вече увеличава скоростта на придвижване на хората и придобиване на земни ценности. Сякаш повече време би трябвало да остава на хората за живот на духа. Но не. На душата ѝ е все по-трудно и по-тежко да живее. И душата гине, тя няма време вече за нищо възвишено в света -все се върти, все обикаля и все по-бързо тича. Каква ужасна призрачност на нещата! И тя все пак здраво държи човека и народите в своя власт. Вместо от духовния стремеж, светът вече е завладян от психозата на плътската бързина, плътските успехи. Вместо да се усилва светият пламтеж на духа, става все по-голямо разгорещяване на плътта на света. Създава се мираж на дела, защото към дела е призван човекът и не може да бъде спокоен без дела. Но делата на плътта не успокояват човека, тъй като не човекът ги владее, а те - него. Човекът е роб на плътските дела. Строи върху пясък. Построеното върху пясък се руши. От земния дом на човека остава купчина прах. Вместо множество горди строежи остава купчина пясък. И от този пясък отново човекът си строи свят. Пясъкът се сипе и човекът се труди — събира го... Горкият човек! Всички са оковани във веригите на дребни, нищо недаващи на душата дела, които трябва да бъдат изпълнени възможно най-бързо, за да може да бъдат започнати ред други, също толкова нищожни дела.
Откъде тогава да се вземе време за добро? Дори да се помисли за него няма време. Всичко е запълнено в живота. Доброто стои, като странник, за когото няма място нито в офиса, нито в завода, нито на улицата, нито в дома на човека, а още по-малко в местата за развлечение. Доброто няма де глава да подслони (срв.: Лука 9:58). Как да бързаме да го вършим, когато не можем да го поканим дори за пет минути при себе си - не само в стаята, но дори в мисъл, в чувство, в желание. Няма време! И как доброто не иска да разбере това, а се опитва да чука на вратата на съвестта и мъничко да я мъчи? Дела, дела, грижи, необходимост, неотложност, съзнание за важността на всичко това, което се върши. Горкият човек! А къде ти е доброто, къде е твоят лик? Къде си ти самият? Къде се криеш зад въртящите се колелета и винтове на живота? Все пак ще ти кажа: бързай да вършиш добро, докато живееш в тяло. Ходи в светлина докато живееш в тяло. Ходи в светлина, докато има светлина (срв.: Йоан 12:35). Ще дойде нощ, когато вече не ще можеш да вършиш добро, дори и да пожелаеш.
Но разбира се, ако на земята, в това преддверие както на рая, така и на ада, ти не си пожелал да вършиш добро и дори да мислиш за добро, едва ли ще пожелаеш да го вършиш, когато се озовеш посред нощта, зад вратата на това съществувание, избутан вън от разсеялата и развеяла душата ти суета на земния живот, в студената и тъмна нощ на небитието. Затова бързай да вършиш добро! В началото започни да мислиш за това, да го вършиш; а после помисли как да го свършиш, а после започни да го вършиш. Бързай да мислиш, бързай да вършиш. Времето е кратко. Сей вечност във временното. Въведи това дело като най-важното дело в живота ти. Направи го, докато не е късно. Колко ужасно ще бъде да закъснееш във вършенето на добро. С празни ръце и студено сърце да отидеш в другия свят и да застанеш пред Съда на Твореца.
Който не побърза да извърши добро, той няма да го извърши. Доброто изисква пламтеж. На топлохладните дяволът няма да им позволи да извършат добро. Той ще ги окове, преди те дори да си помислят за доброто. Добро могат да вършат само пламенните, горещите. Да бъде добър в нашия свят може само мълниеносно добрият човек. И колкото по-нататък върви животът, толкова повече мълниеносност ще е нужна на човека, за да върши добро. Мълниеносността е израз на духовна сила, тя е мъжеството на светата вяра, тя е действието на доброто, тя е истинската човечност!
Нека на припряността, на суетата и злото противопоставим бързината, пламтежа на движението във вършенето на добро. Господи, благослови и укрепи! Бързината на разкаяние след който и да е грях - ето първия пламтеж, който ще принесем Богу. Бързината на прощаване на съгрешилия пред нас брат- ето втория пламтеж, който ще му принесем. Бързината на отклика на всяка просба, изпълнението на която е възможно за нас и полезно за просещия, е третият пламтеж. Бързината да отдадем на ближните всичко, което може да ги изведе от бедата, е четвъртият пламтеж на духа, верен на Бога. Петият пламтеж е умението бързо да забележим кому какво е нужно, било материално или духовно, и умението да послужим, макар и с малко, на всеки човек; умението да се молим за всеки човек. Шестият пламтеж е умението и бързата решимост да противопоставим на всеки израз на злото - добро, на всяка тъмнина - светлината Христова, на всяка лъжа - истината. И седмият пламтеж на нашата вяра, любов и надежда е умението мигновено да възнесем сърцето си и цялото си естество към Бога, предавайки себе си на Неговата воля, благодарейки и славословейки Го за всичко.
Из „Настолна книга за монаси и миряни“, изд. Катедрален храм „Св.св.Кирил и Методий“ - Ловеч