Въпрос: Защо Православната Църква е толкова категорично против хомосексуализма? Не говоря за гей парадите; самата аз не виждам смисъл в тях, макар че съм жена, която живее с друга жена. Защо да сме по-различни? Защо да сме по-греховни от останалите? Ние също сме човешки същества. Защо са тези отрицателни емоции? Благодаря.
* * *
Светото Писание нарича всяко нарушение на Божествения закон грях (виж 1 Йн. 3:4). Бог като Творец надарил с определени емоционални и физически качества мъжа и жената, така че взаимно да се допълват и така да изградят своето единение. Светата Библия свидетелства, че бракът, като траен, продължаващ цял живот съюз между мъжа и жената, е установен от Бога от самото начало на човешкото съществуване. Според плана на Твореца, смисълът и целта на брака е съвместното спасение, съработничество, взаимопомощ, а също така физическо единение с цел раждането и отглеждането на деца. От всички земни съюзи, бракът е такъв с най-личен характер: и ще бъдат (двамата) една плът (Бит. 2:24). Когато хората водят сексуален живот извън брака, те нарушават Божественият план за изпълнен с благодат съюз за живот, като свеждат всичко до чувствено-физиологическо ниво, отхвърляйки духовните и социални цели. Поради това Библията нарича всяко съжителство извън брака смъртен грях, тъй като потъпква брака като Богоустановен съюз.
А още по-сериозен грях е отдаването на плътските желания по противоестествен начин: не лягай с мъж като с жена, това е мръсотия (Лев. 18:22). По същия начин това се отнася и за жените. Апостол Павел нарича тази гнусна привързаност срамна и противоестествена: Затова Бог ги предаде на срамотни страсти: жените им замениха естественото употребление с противоестествено; също и мъжете, като оставиха естественото употребление на женския пол, разпалиха се с похоти един към други, и вършеха срамотии мъже на мъже, та получаваха в себе си отплата, каквато подобаваше на тяхната заблуда (Рим. 1:26-27). Хората, живеещи в содомитски грехове, са лишени от спасение: Или не знаете, че неправедници няма да наследят царството Божие? Не се лъжете: нито блудници, ни идолослужители, ни прелюбодейци, нито малакийци, ни мъжеложници, нито крадци, ни користолюбци, ни пияници, нито хулители, ни грабители няма да наследят царството Божие (1 Кор. 6:9-10).
Можем да видим това достойно за съжаление дело да се случва отново и отново в човешката история. Общества, преживяващи период на упадък, са сполетявани от разпространението на определени опасни грехове. Най-често, тези болни общества са в голяма степен засегнати от страстта на личната изгода и покварата. Изчадие на последната се явява содомията. Повсеместната порочност, прояла древното римско общество подобно на язва, съкрушила мощта на империята.
Някои хора се опитват да оправдаят содомитския грях с „научни“ аргументи, а именно че тази склонност е вродена. Ала това е един една типична митологема, жалък опит да се оправдае злото. Няма никакво доказателство хомосексуалистите да са генетично различни от останалите хора по какъвто и да е начин. Става въпрос единствено за духовно и морално заболяване, което неминуемо води до изкривявания в психологическата нагласа. Причината може да секрие в сексуални игри по време на детството, които са били забравени, но са остави своите болезнени отпечатъци в подсъзнанието. Проникналата отрова на противоестествения грях може да прояви себе си доста по-късно, ако даденият човек не води правилен духовен живот.
Божието Слово, което е чувствително спрямо всички проявления на човешкия живот, не само не споменава, че този грях е вроден, а вместо това го нарича гнусота. Ако нещата зависеха от определени невро и ендокринни особености и половите хормони, свързани с психологическата регулация но репродуктивната функция на даден човек, то в такъв случай Светото Писание не би говорило за тази страст като противоестествена или пък да я нарича срамна. Нима не би било богохулно да си мислим, че Бог може да е създал определени хора с психологическа наклонност към определен смъртен грях и така да ги тласне към духовна смърт?
Фактите относно широкото разпространение на този тип поквара в определени периоди на историята влизат в противоречие с опитите да се използва науката за оправдаване на греха. Хананейците, които обитавали Содом, Гомор и и останалите градове на петте филистимски градове-държави (Адма, Зебоим и Бела) били затънали до шия в този вид греховност. Защитниците на греха на содомията възразяват срещу мнението, че жителите на тези градове са имали тази срамна страст. В Новия Завет обаче съвсем ясно се казва: Както Содом и Гомора и околните градове, които по същия начин като тях блудствуваха и налитаха на друга плът, станаха за пример с това, че бидоха наказани с вечен огън, също тъй ще бъде и с тия, които, бълнувайки като насъне, сквернят плътта, презират началниците и хулят властта (Иуда 1:7-8). Ясно е също така от следния текст: извикаха Лота и му думаха: де са човеците, които дойдоха при тебе да нощуват? Изведи ни ги да ги познаем (Бит.19:5). Думите „да ги познаем“ имат много специфично допълнително значение в Библията, свързано със сексуалните отношения. Тъй като ангелите, дошли при Лот изглеждали като мъже (виж Бит. 19:10), става ясно каква дълбока поквареност е била обхванала всички обитатели на Содом (млади и стари, целият народ от всички краища на града, заобиколиха къщата, Бит. 19:4). Изпълнявайки древния закон за гостоприемство, праведният Лот предлага две от дъщерите си, още мъж не познали( Бит.19:8), но покварените мъже били възпламенени от дива похот, дори се опитали да насилят самият Лот: сега ще постъпим с тебе по-лошо, отколкото с тях (Бит. 19:9).
Модерното западно общество, изгубило своите християнски корени, се опитва да стане „хуманно“ що се отнася до хомосексуалитстите, наричайки ги с морално неутралния термин „сексуално малцинство“(аналогично на етническите малцинства). Всъщност, това е доста жестоко. Ако един лекар иска да е „благоразположен“, то той трябва да каже на пациента си, че е здрав и че той просто си е различен по природата си от останалите, но в такъв случай този доктор няма да е кой знае колко по-различен от един убиец. Свещеното Писание ни посочва че Бог осъди градовете Содомски и Гоморски на разорение и превърна на пепел, та ги постави за пример на бъдещите нечестивци(2 Пет. 2:6). Тук става въпрос не само за опасността да се изгуби вечният живот, но също така за лишаване от възможността човек да бъде излекуван от всяка, дори от най-сериозно вкоренената духовна болест. Апостол Павел не само строго порицава Коринтяни за срамните грехове, но също така усилва надеждата в тях чрез примери от тяхната среда: И такива бяхте някои от вас; но се умихте, но се осветихте, но се оправдахте в името на Господа нашего Иисуса Христа и чрез Духа на нашия Бог (1 Кор. 6:11).
Светите Отци показват, че центъра на притегателната сила на всички страсти(включително и на тези, свързани с плътта), се намира в сферата на човешката душа – в нейната повреденост. Страстите са резултат от отделянето на човека от Бога и настъпилата като следствие греховна поквара. Поради това, изходната точка на лечението трябва да бъде решимостта да се напусне Содом. Когато ангелите извели семейството на Лот от града, затънал в ужасен разврат, единият от тях рекъл: спасявай душата си; не поглеждай назад (Бит.19:17). В тези думи имало морално изпитание. Последен поглед към покварения град, който вече бил осъден от Господ, би бил свидетелство за съчувствие към него. Жената на Лот погледнала назад, тъй като в своята душа тя не била излязла от Содом. Потвърждение на това можем да открием в книгата „Премъдрост Соломонова“. Авторът пише: когато загиваха нечестивците, спаси праведника, който избягна огъня, паднал върху пет града,от които за свидетелство на нечестието остана да се дими пуста земя и растения, принасящи безвреме плод, и за паметник на невярна душа е солният стълб, който там стои (Прем. 10:6-7). Жената на Лот е наречена невярна душа. Нашият Господ Иисус Христос предупреждава учениците си: но, в който ден Лот излезе из Содом, от небето заваля огън и жупел и погуби всички; Спомняйте си Лотовата жена (Лук. 17:29, 32). Не само онези, които са надникнали в тази бездна чрез личен опит, но също така и тези, който оправдават този порок, винаги трябва да помнят жената на Лот. Пътят към действителното падение минава през моралното оправдание на греха. Трябва да изпитваме страх от вечния огън, и тогава ще съзрем фалша на всички либерални „приказки“ относно „правата“, които Господ чрез светите Си слова нарича нечисти: защото Господ се гнуси от развратния (Притчи 3:32).
Трябва да влезем там, където се усеща благодатта на Църквата. Преди всичко, без всякакво отлагане да се приготвим за подробна изповед и да я направим. От там насетне трябва да започнем да изпълняваме онова, което Светата Църква предписва на своите членове от векове: редовно да вземат участие в тайнствата изповед и Причастие, да присъстваме на празничните и неделни служби, да се четат сутрешните и вечерни молитви, да се спазват всички пости, да внимаваме върху себе си, така че да се предпазим от греха. Тогава всемогъщата Божия помощ ще дойде и най-сетне ще ни освободи от сериозното заболяване. „Онзи, който е познал собствената си слабост чрез множество изкушения, също така ще изпита и безкрайната Божия сила, която освобождава тези, които Го призовават с молитва, идваща от цялото им сърце. Молитвата към Него ще им се услади. Разбирайки, че без Бога не може да стори нищо и боейки се от падение, той се стреми винаги да бъде с Бога. И се удивлява, щом си спомни как Бог го е спасил от толкова много съблазни и страсти, и благодари на своя Освободител, приемайки смирение и любов заедно със своята благодарност. И повече никой няма да го презре, тъй като всеки ще знае, че както Бог е помогнал нему, Той също така може да помогне на всеки човек, който желае това“(Св. Петър Дамаскин).
Йеромонах Йов (Гумеров)
Pravoslavie.ru
Размисли за националния празник на Бълга...
ТАКА СЪМ СЕ РАЗМИСЛИЛА СЛЕД 2ч- БЛИЗО ОБ...